mandag 29. juli 2013

Kråkeslottet

I sommer besøkte jeg Senja for første gang. Og ble helt forelsket. En fantastisk øy. Norges nest største. Etter å ha tilbragt første natt i telt ved Husøy fyr, og sett midnattsolen som aldri gikk ned i havet, kjørte jeg videre i retning Gryllefjord. Men jeg kom ikke lenger enn Bøvær. 

Her fant jeg Kråkeslottet. Et gammelt fiskevær og eventyrlig hus der Georg Blichfeldt arrangerer ArtiJuli, en kunstfestival som varer hele juli. Huseieren og dugnadsgjengen, som holder festivalen i gang, tilbyr kokekaffe, kaker, kunst og konserter. Jeg fikk bo sammen med frivillige og musikere i to magiske dager. Og oppleve at Moddi kom tilbake fra opptreden på Sommeråpent på Husøy og holde en uanmeldt minikonsert ved midnatt. Å vandre rundt i utstillingene og se magiske animasjonsfilmer av den prisbelønte sveitseren Augustin Rebetez. Å sitte rundt et svært langbord og spise dagsfersk makrell fisket fra det turkise havet rett utfor brygga. 

- Dette er mitt favorittsted, forteller musiker Einar Stray. Og jeg skjønner utrolig godt hvorfor frivillige og musikere stadig vender tilbake til Kråkeslottet når de første har vært der en gang. 

På onsdag 31. juli avslutter Moddi, som selv kommer fra Senja, årets ArtiJuli-festival med solokonsert. Dersom jeg befant meg i nærheten skulle jeg uten tvil vært der. 

Kråkeslottet er opprinnelig et gammelt fiskevær fra 1899

Moddi stilte opp på uanmeldt minikonsert etter opptreden på Sommeråpent

Einar Stray spiller med 2/5 av bandet sitt på ArtiJuli

Årets hovedutstiller Espen Justdal med installasjonen "Vivre Ensemble"


Det bakes til den store gullmedalje for å forsyne besøkende i kafeen
Bøværstranda like ved Kråkeslottet



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar